Zorgvuldigheid in de ontwikkeling
Hoe ontstaat een Dr. Hauschka product?
De ingrediënten bij elkaar voegen, testen, klaar? Zo eenvoudig is de productontwikkeling van Dr. Hauschka-niet. We nemen onze tijd en werken in grote teams aan elke cosmetische ontwikkeling. Als we een idee hebben voor een nieuw product, gaat het erom de best mogelijke formulering te vinden. Een formulering waarin de afzonderlijke bestanddelen op elkaar afgestemd zijn, zoals in een kunstwerk. Een formulering die meer is dan de som van de afzonderlijke delen.
Wat is de doelgroep voor het nieuwe product? Welke verpakking past er het beste bij? Krijgen we alle grondstoffen die nodig zijn voor de formulering – in de door ons vereiste hoge kwaliteit en in voldoende hoeveelheden? En zijn de benodigde grondstoffen veilig? Waar beginnen we bij zoveel vragen? Het beste met de vraag naar de passende ingrediënten. Iets waar onze ontwikkelaars lang en diep over nadenken.
Hun werk kun je je misschien voorstellen als dat van een schilder met een palet van kleuren, die samen weer heel nieuwe tinten opleveren. De uiteindelijke compositie klopt pas als de afzonderlijke kleuren bij elkaar passen. Tijdens het ontwikkelen van de formulering denken de ontwikkelaars aan de mensen waarvoor dit product bestemd is. Want ze ontwikkelen voor hun behoeften.
Een deel van de benodigde heilzame planten wordt in de tuin met heilzame planten en op onze Demeter-boerderij, de Sonnenhof, gecultiveerd. De inkopers van grondstoffen van onze dochteronderneming Naturamus helpen bij het aankopen van de overige biogrondstoffen. De collega's van de wetenschappelijke afdelingen bepalen of alle grondstoffen voldoen aan onze hoge kwaliteitsnormen, de stoffen goed verdragen worden en aan de wettelijke eisen voor cosmetica en natuurzuivere cosmetica voldoen. En soms bestuderen we een nieuwe grondstof eerst om deze grondig te leren kennen.
De inkopers van verpakkingen zoeken ondertussen naar een passende verpakking voor het nieuwe product. Omdat we voor onze natuurzuivere cosmetica geen synthetische conserveringsmiddelen gebruiken, is dat een grote uitdaging. Veel van onze producten moeten luchtdicht en beschermd tegen licht worden verpakt. Voor de Intensieve Conditioners, die extreem gevoelig en waterig zijn, hebben we zelfs een speciale spraykop ontwikkeld, die alleen steriel gefilterde lucht in de flacon laat. Normale omgevingslucht zou de houdbaarheid van het product beïnvloeden. Soms zijn het simpelweg behoeften van de gebruikers die bepalend zijn voor de verpakking. De tinten van ons Eye & Brow Palette zijn bijvoorbeeld niet even groot. Want uit ervaring weten we dat de gebruikers veel meer lichte dan donkere kleuren gebruiken.
Het zijn ook deze gebruikers die een nieuw ontwikkeld product testen vóór de marktintroductie – wel pas nadat onze Dr. Hauschka Therapeuten ze getest hebben en nadat de huidverdraagzaamheid succesvol gecontroleerd is. De beoordelingen en opmerkingen van deze vrijwillige testpersonen zijn erg belangrijk voor het ontwikkelingsteam dat de formulering vervolgens eventueel nog aanpast. Want ook hier geldt: de tevredenheid van onze klanten staat voorop.
Interview met Marie Calas
Teamhoofd ontwikkeling cosmetica bij WALA Heilmittel GmbH Over de ontwikkeling van de Regeneratie Handcrème en de bijzonderheden van de Dr. Hauschka make-up
Mevrouw Calas, u ontwikkelt samen met een team van 10 mensen de formuleringen voor de nieuwe Dr. Hauschka-producten. Waar haalt u de ideeën vandaan?
Marie Calas: Dat is erg verschillend. Soms heeft marketing ideeën, soms wijzelf. De behoeften van de gebruikers zijn echter doorslaggevend. We kregen bijvoorbeeld herhaaldelijk de vraag naar meer ondersteuning voor de nacht. We hebben daarop gereageerd door het Nacht Serum als derde verzorgende stap te ontwikkelen.
Hoe lang duurt het van het idee tot het nieuwe product?
Hier moeten we een onderscheid maken. Voor het omzetten van een productidee hebben we ongeveer drie jaar nodig. Maar als we voor dat product ook nieuwe grondstoffen en extracten nodig hebben, dan moet je daar nog eens twee tot drie jaar bijtellen.
Dus tot zes jaar ontwikkelingstijd voor een nieuw Dr. Hauschka-product! Waarom duurt het zo lang om nieuwe grondstoffen voor de formuleringen te vinden?
Om iets te vinden, moet ik concrete vragen hebben en open zijn voor de antwoorden. Zoiets kun je niet plannen. Als onze keuze op een bepaalde plant is gevallen, begint een intensieve werkfase. Aan het begin staat vaak het telen van de plant. Daarom is het gemakkelijker als we voor regionaal groeiende planten gaan. In samenwerking met de medewerkers van onze tuin met heilzame planten doen we veldproeven. En dan komt de eerste oogst en starten we onze eerste proeven met de eerste kleine hoeveelheid plantmateriaal. Collega's van ons ontwikkelen extracten van de nieuwe planten, die we aan de formulering toevoegen. We kijken of het lukt of niet. En dan moeten we een jaar wachten tot de volgende oogst. Daarom duurt het zo lang. We moeten overigens een brug slaan tussen de plant en de mens aan de hand van de basisconsistentie van het product, bijvoorbeeld de basis van de crème. We moeten dus de taal van de plant én van de huid kennen.
De basis van de crème als brug tussen de plant en de mens? De taal van de plant en de huid? Kunt u dat uitleggen aan de hand van een voorbeeld?
Neem bijvoorbeeld de Regeneratie Handcrème. In het begin van de ontwikkeling hebben we de koppen bij elkaar gestoken en ons afgevraagd wat de potentiële koper van dit product nodig heeft – of wat zijn huid nodig heeft. De regeneratieve producten zijn voor mensen met een rijpere huid. Mensen die dus blijvende indrukken van het leven hebben opgedaan. Deze indrukken weerspiegelen zich steeds meer in de huid, bijvoorbeeld in de vorm van rimpeltjes, doordat de levens- en regeneratiekracht verminderen met de leeftijd. Bijgevolg neemt ook de beschermende functie af en wordt de huid dunner en gevoeliger. Dat zegt ons onze huid. Met deze behoefte moeten we in de formulering rekening houden. We zoeken dan naar de perfecte ingrediënten hiervoor. Welke planten of mineralen kunnen de rijpere huid het beste ondersteunen, aan haar behoeften tegemoetkomen? Welke ingrediënten in de formulering sluiten het beste aan bij ons idee? En welke crèmebasis geeft de werking van de plant het beste door aan de huid? Pas later proberen we de formulering te ontwikkelen in het lab.
Welke ingrediënten bleken dan de beste te zijn voor de rijpere huid?
Het leidmotief van de regenererende lijn komt van de rode klaver. Deze klaversoort kennen we van onze inheemse weilanden, die sappig groen en weelderig zijn. De rode klaver staat onmiskenbaar voor vitaliteit en vernieuwing. Niet eens de bloemvorming kan deze vitale groei stoppen. En de rode klaver heeft nog een bijzondere eigenschap, die van hem de ideale plant maakt voor volwassen persoonlijkheden met een individuele uitstraling. De bladeren van de rode klaver dragen een uniek wit patroon. Elke klaverplant heeft een eigen patroon, een eigen persoonlijkheid. De rode klaver kan een voorbeeld zijn voor een volwassen, levendige persoonlijkheid.
Is de rode klaver de enige heilzame plant in de Regeneratie Handcrème?
Nee. Bryophyllum en extracten van kweepeerzaad ondersteunen de rode klaver. Zij stimuleren allebei het vernieuwings- en hydrateringsproces. Het beschermende aspect mag ook niet worden verwaarloosd. Hiervoor zorgen vette oliën die van warmte doordrongen zijn – bij ons warmteoliën genoemd. Een voorbeeld hiervan is macadamianootolie. Belangrijk voor de rijpere huid is ook fruitolie van planten die vette olie opslaan in de sappige vrucht en niet in het droge zaad. Bijvoorbeeld in olijf- of avocadovruchten. Fruitolie draagt niet alleen de beschermende en voedende eigenschappen, maar ook de levendigheid van de vrucht in zich. Dat is voor de Regeneratie Handcrème natuurlijk perfect.
Warmteoliën? Dat klinkt vreemd. Kunt u dat toelichten?
Vette oliën zijn op een speciale manier representatief voor hun omgeving. Aan de hand van de chemische samenstelling kunnen we vaak aflezen of de olieplanten tijdens de groei eerder aan licht of aan warmte zijn blootgesteld. In de tropen hebben de planten meer warmte ervaren, in de noordse gebieden met zomerdagen van wel 22 uur natuurlijk meer licht. Deze kwaliteiten zitten opgeslagen in de olie en kunnen analytisch worden aangetoond. In de cosmetische samenstelling profiteert de mens hier dan van. In de formuleringen gebruiken we de verschillende oliën als kleuren in een schilderij of als klanken in een muziekstuk. Op de compositie komt het aan.
Als u zo over de ontwikkeling van een product vertelt, klinkt dat als het werk van een kunstenaar. Spelen natuurwetenschappelijke inzichten daarbij geen rol?
O jawel. Het ontwikkelingsproces ondervind ik inderdaad als een artistiek proces, waarbij overigens ook veel intuïtie te kijken komt. Maar intuïtie komt niet uit het niets. Dat wordt vaak verkeerd begrepen. Echte intuïtie vereist een heleboel werk en kennis. Daar hoort natuurlijk een wetenschappelijke opleiding en uitgebreide kennis over de gebruikte ingrediënten bij. Bij WALA houden veel mensen zich bezig met fytochemisch onderzoek en analyses. De kennis die onze collega's verwerven, is een noodzakelijke basis voor ons. Deze completeert het beeld van de plant die we willen begrijpen. Het wetenschappelijk onderzoek is een stukje van de puzzel, niet meer en niet minder. We weten dus veel. Maar vervolgens moet deze kennis een beetje op de achtergrond treden. Intuïtie is dan het moment waarop we aan een project werken en uit het niets ineens het antwoord opduikt. Bijvoorbeeld als het idee opkomt voor een plant die niet meer present was in de actieve kennis. Maar onbewust moet deze kennis voorhanden zijn.
Hoe ging het verder met de ontwikkeling van de Regeneratie Handcrème, nadat u de ingrediënten voor de formulering had gekozen?
Het ging er dan om deze zorgvuldig gekozen ingrediënten samen te stellen tot een 'kunstwerk'. Het is altijd een uitdaging om een Handcrème te ontwikkelen. Aan de ene kant moet een Handcrème rijk, verzorgend en beschermend zijn en aan de andere kant moet hij snel intrekken en mag geen vette film achterlaten. Dat is maatwerk en vergt veel ervaring. De eerste ontwikkelingen van de Regeneratie Handcrème waren veel te rijk en daardoor plakkerig. We hebben ongeveer 100 verschillende formuleringen ontwikkeld om uiteindelijk het perfecte resultaat te bereiken. Als ontwikkelaar moet je ertegen kunnen dat 99 procent van alle tests niet bevredigend zijn.
Heeft u voor de Dr. Hauschka make-up producten op dezelfde manier ingrediënten geselecteerd als voor een verzorgend cosmetisch product?
Uiteraard. Want de Dr. Hauschka make-up is zo te zeggen de vierde stap in het verzorgingsritueel – na het reinigen, versterken en verzorgen met de dagcrème. In bijna al onze make-up producten zit daarom de fijn regulerende wondklaver, zoals in bijna al onze andere gezichtsverzorgingsproducten. Om dezelfde reden bevatten heel wat make-up producten voor de teint een extract van de verfijnende toverhazelaar. En in de oogmake-up producten kalmeert ogentroost de huid rond de ogen. De roos, kweepeer – onze make-up bevat heel wat ondersteunende heilzame planten. En het meest bijzondere ingrediënt in de Volume Mascara.is rietsuiker.
Rietsuiker in de Volume Mascara? Dus quasi gekonfijte wimpers?
Ja, zo zou je het kunnen stellen. Om volume te creëren met de Volume Mascara heb je iets nodig dat de fijne wimpers omhult en in vorm brengt. Wij hebben rietsuiker gekozen en zijn misschien de enigen die rietsuiker voor dit doel gebruiken. Wat wel af en toe in mascara te vinden is, is bietsuiker. Maar wij nemen met opzet rietsuiker. We winnen deze uit de vitale, groene bladeren en stengels van suikerriet. In tegenstelling tot suikerbieten groeit suikerriet boven de aarde, in het licht, en past daarom veel beter bij het oog.
Welke producten zou uw team graag ontwikkelen?
Onlangs heeft elke ontwikkelaar de kans gekregen om een jaar lang naast de opdrachten van de marketingafdeling een eigen productidee te ontwikkelen. Dat heeft erg uiteenlopende en zeer interessante ideeën opgeleverd. Dat was heel belangrijk. We moeten onze mogelijkheden steeds opnieuw verkennen en verder gaan dan het gebruikelijke. Dat is niet alleen een kwestie van productontwikkeling.
Heeft marketing productideeën van u overgenomen?
Ja, maar we kunnen nog niet onthullen om welk product het gaat.
Is er iets dat alleen natuurzuivere cosmetica kan en conventionele cosmetica niet?
Het is eerder andersom. Ik denk dat natuurzuivere cosmetica vandaag op cosmetisch vlak alles kan aanbieden wat de conventionele cosmetica aanprijst. Maar natuurzuivere cosmetica is daarenboven ecologisch en sociaal duurzaam.
Gesprek met Marie Calas en Martin Rozumek, onze mineralenspecialist, over het bijzondere aan Dr. Hauschka make-up.
Gespräch mit Marie Calas und unseren Mineralienspezialisten Martin Rozumek über die Besonderheiten des Dr. Hauschka Make-ups